تاریخچه برند پرادا | داستان این برند چیست؟



برند پرادا یکی از برندهای مشهور و لوکس در دنیای فشن و مد است. تمام طراحان و افرادی که پشت نام تجاری این برند قرار گرفته‌اند سال‌ها است در تلاشند تا در کنار حفظ سبک کلاسیک این برند، از ابتکارات خود نیز بهره ببرند تا در طول زمان نام پرادا زنده نگه‌داشته شود. این راز عمر طولانی پرادا است و به همین دلیل است که هنوز هم با گذشت سال‌ها برند پرادا یکی از پرمتقاضی‌ترین برندهای جهان است. پس بیایید در این مقاله نگاهی به تاریخچه برند Prada و فراز و نشیب‌های که در طول زمان داشته تا به اینجا رسیده، بیندازیم.

داستان افتتاح اولین فروشگاه پرادا

اولین فروشگاه Prada در سال 1913در محله معتبر گالریا ویتوریو امانوئل II در شهر میلان ایتالیا افتتاح شد. در آن زمان ماریو پرادا به همراه برادرش مارتینو یک فروشگاه کالاهای چرمی افتتاح کرد که در آن کیف، چمدان، و لوازم جانبی و اکسسوری‌هایی از جنس چرم می‌فروختند.
موفقیت این دو برادر تا به حدی پیش رفت که در سال 1919 برند پرادا به عنوان تامین کننده رسمی کاخ سلطنتی ایتالیا را از آن خود کرد. این اعتبار متمایز به پرادا اجازه داد تا طراحی منحصر بفرد کت‌های سلطنتی را تحت اختیار خود بگیرد و برای خاندان ساووی (یکی از خاندان و سلسله‌های سلطنتی کشور ایتالیا) با نام برند پرادا به طراحی لباس بپردازد. همین مسئله باعث شد تا برند Prada به نمادی از اشرافیت در ایتالیا و بعدها به یک برند لوکس در سراسر جهان تبدیل شود.
تاریخچه برند پرادا از این زمان به بعد نیز حتی جذاب‌تر هم می‌شود. در آن زمان به دلیل رواج مرد سالاری، ماریو پرادا نیز همانند سایر مردان اعتقادی به کار زنان در خارج از منزل نداشت و حتی زنان خانواده خود را از کار در شرکت خانوادگی‌شان هم منع کرده بود. از قضا، ماریو تنها یک فرزند پسر داشت که او به تجارت خانواده‌اش هیچ علاقه‌ای نداشت. در این زمان، لوئیزا پرادا، دختر ماریو، به عنوان جانشین او انتخاب می‌شود و شرکت و کسب‌ و کار خانوادگی را در دست می‌گیرد و حدود 20 سال آن را به بهترین شکل اداره می‌کند.

گسترش و توسعه برند پرادا

در اواسط دهه 1970 میلادی، میوشیا پرادا، دختر لوئیزا، برای هدایت بیزینس خانوادگی‌شان به مادرش ملحق می‌شود. او در ابتدا خودس را وقف طراحی اکسسوری و لوازم جانبی کرده بود اما پس از آن به سنت خانوادگی‌اش ادامه داد و تولید کیف و چمدان از جنس چرم را در راس کار خود قرار داد.
در سال 1977 میوشا پرادا با پاتریزیو برتلی، یک جوان ایتالیایی که از قضا او هم دارای کسب و کار تولید محصولات چرمی بود، ملاقات کرد. در این زمان برتلی به بیزینس خانواده پرادا پیوست و این مشارکت باعث شد تا تاریخ برند پرادا سمت و سوی جدیدی بگیرد. خلاقیت فوق‌العاده میوشا به همراه شم کارآفرینی برتلی باعث شد تا برند پرادا بیش از پیش توسعه پیدا کند و در جهان گسترش یابد.

محصولات جدید پرادا

برند پرادا برای اولین بار در سال 1979 میلادی تولید کفش را به خط تولید محصولات جدید خود اضافه کرد. اولین مجموعه کفش‌های زنانه تولید این برند با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شد و این مسئله برند پرادا را در راه رشد روز افزون قرار داد و توجهات بسیاری را به سمت آن جلب کرد. در این زمان پرادا شروع به تاسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای فروش مستقیم محصولات برند خود در سراسر جهان نمود تا بتواند به بازارهای سراسر جهان دسترسی داشته باشد.
فروشگاه‌های پرادا به دلیل زیبایی و طراحی منحصر به‌فرد و همچنین دیوارهایی به رنگ سبز خاص خود به سرعت معروف شدند. جالب است که بدانید این رنگ سبز بعدها به نام “سبز پرادا” مشهور شد. اولین فروشگاه سبز پرادا نیز در محله ویا دلا اسپیگا در شهر میلان ایتالیا افتتاح شد و به دنبال آن بوتیک‌هایی هم در لندن، مادرید، توکیو و پاریس تاسیس شدند.
موفقیت‌های جهانی برند پرادا، میوشا پرادا و برتلی را به راه‌های جدیدی کشاند و باعث شد تا در اواخر دهه 80 میلادی برای اولین بار یک خط لباس زنانه را پایه گذاری کنند. اولین مجموعه لباس‌های پاییزی و زمستانه برند پرادا در سال 1988بر روی صحنه فشن و مد قدم گذاشت. این خط لباس به دلیل کمربند و کمرهای باریکشان بسیار منحصر به‌فرد بودند. کم کم طرفداران دنیای مد و فشن عاشق خطوط تمیز، پارچه‌های مجلل و انتخاب رنگ‌های بخصوص برند پرادا شدند و این مسئله تا جایی پیشرفت که در اوایل دهه 1990 میلادی، برند پرادا به یکی از پرطرفدارترین برندهای دنیای مد و فشن تبدیل شد.

دوره جدید برند پرادا

میوشا پرادا و برتلی در سال 1987 میلادی با یکدیگر ازدواج کردند و تا به امروز هر دو در راس تجارت خانوادگی پرادا قرار دارند و آن را هدایت می‌کنند. پس از این زمان آن دو شروع به تاسیس برندهای کوچک‌تری کردند که تا به امروز به عنوان قلب بیزینس پرادا آن را زنده نگه‌داشته‌اند و هر سال باعث پیشرفت و گسترش نام این برند می‌شوند.
در سال 1993 میلادی برند پرادا اولین مجموعه لباس و کفش مردانه خود را به بازار عرضه کرد و به این ترتیب ورود خود را به زمینه پوشاک مردانه اعلام کرد. در همان سال خلاقیت میوشا پرادا منجر به ایجاد یک برند جدید به نام میو میو (Miu Miu) شد. این برند مناسب خانم‌های شیک و باکلاسی بود که دوست داشتند از دنیای مد جلوتر حرکت کنند. برند Miu Miu امروزه به تولید پوشاک، کیف دستی، اکسسوری، کفش، کیف و عطرهای زنانه می‌پردازد و سهم قابل توجهی از فروش خانواده پرادا را به خود اختصاص داده است.
در همان سال 1993، میوشا و برتلی “Milano Prada Arte” را تاسیس کردند که بعدها “Fondazione Prada” نام گرفت. دلیل پایه گذاری آن نیز عشق هر دو فرد به دنیای فرهنگ و هنر بود و از این طریق می‌خواستند تا علایق خود را در دنیای هنر دنبال کنند. در سال 1997 پاتریزیو برتلی یک تیم دریانوردی را جمع آوری کرد تا در رقابت‌های جام آمریکا سال 2000 شرکت کنند. در همان سال نیز مجموعه لباس‌های اوقات فراغت خود را با نام “Linea Rossa” (یا همان خط قرمز) راه‌اندازی کرد.
در سال 1999 گروه Prada، برند کلاسیک Church’s را که در سال 1873 در نورث‌همپتون انگلیس تاسیس شده بود را خریداری کرد. این برند به طور تخصصی به تولید کفش‌های سطح بالا می‌پرداخت و سمبلی شناخته شده از سنت انگلیسی به همراه ظرافتی خاص و منحصر به‌فرد در جهان بود.
در سال 2001 یکی دیگر از شعبات فروشگاه‌های برند پرادا با نام “Epicenter” در خیابان برادوی شهر نیویورک افتتاح شد. این فروشگاه جزء نخستین فروشگاه‌های پروژه‌ی Epicenters بود که با هدف تعریف مجددی از مفهوم خرید و تلاش برای یافتن راه‌های مبتکرانه برای تعامل با مشتریان، تاسیس شدند. به دنبال این رویداد، دومین فروشگاه Epicenter در سال 2004 در اویاما شهر توکیو، در ژاپن، افتتاح شد و مورد سوم نیز در همین سال در رودیو درایو در بورلی هیلز باز شد. در همین سال پرادا برند Car Shoe، که یک برند مشهور برای در تولید کفش‌های بدون پاشنه چرمی (moccasins) بود، را از آن خود نمود.

برند پرادا در دهه 2000 میلادی و پس از آن

در ادامه، در سال 2003 برند پرادا با سازنده عینک ایتالیایی مشهور، Luxottica، به توافق رسید. گروه Luxottica  امروزه عینک‌هایی تحت برند پرادا و میو میو را تولید و توزیع می‌کنند. گروه پرادا هم‌چنین در این سال با تولید کننده لوازم آرایشی ایتالیایی، Puig Beauty & Fashion Group به همکاری پرداخت و اولین عطر خود را با نام Amber در سال 2004 به بازار عرضه کرد. سپس در سال 2006 برند پرادا مکان فشن شو خود را به پاریس منتقل کرد تا بتواند هویت خود را بهتر به نمایش بگذارد.
شاید جالب باشد که بدانید اولین گوشی همراه لمسی در دنیا، با همکاری برند پرادا و ال جی در مارس 2007 به بازار عرضه شد و در ادامه نیز نسخه‌های جدید از این تلفن همراه در سال‌های 2008 و 2011 معرفی شدند و به موفقیت‌های چشمگیری در بازار دست یافتند. در 24 ژوئن سال 2011 نیز برند پرادا با موفقیت در راس هیئت مدیره بورس اوراق بهادار هنگ کنگ قرار گرفت.
در مارس سال 2014 نیز این برند توانست با خرید برند مهم صنایع غذایی Angelo Marchesi  به این صنعت ورود پیدا کند. در سال 2015 نیز اولین عطر برند Miu Miu به بازار عرضه شد. در سال 2016 نیز این برند به سرمایه‌گذاری‌های عظیمی بر روی افتتاح کارخانه‌های چرم‌سازی روی آورد و پنج کارخانه را در توسکانی و امبریا نوسازی نمود. در سال 2017 نیز یک برنامه جدید برای فروشگاه‌های پرادا و میو میو ایجاد شد و رویدادهای پاپ‌آپ جدیدی برای حمایت از خرده فروشی راه‌اندازی شد.
در سال 2018 نیز گروه پرادا دو رویداد دیگر به فشن شو میلان و پاریس خود اضافه کرد که به این شرح بودند: Miu Miu Croisière در هتل Regina در پاریس و Prada Resort در کارخانه پیانو، جایی که دفاتر این گروه در منهتن واقع شده اند. رویداد دوم نیز همراه با پخش زنده در نمایشگرهای بزرگ واقع در میدان Times Square شهر نیویورک بود. سرانجام، Miuccia Prada به دلیل سهم برجسته‌اش در دنیای مد و فشن و خلاقیت بدون همتایش، جایزه برجسته‌ای را از شورای مد بریتانیا دریافت کرد.
این راه پر فراز و نشیبی بود که برند پرادا آن را طی کرد تا از یک مغازه فروش چرم به یکی از گران‌ترین و مهم‌ترین برندهای جهان و همین‌طور یک غول اقتصادی تبدیل شود. در این مقاله تاریخچه یکی از مهم‌ترین و مشهورترین برندهای لوکس دنیا، یعنی برند پرادا را به دوست‌داران و علاقمندان حوزه فشن و مد معرفی کردیم و امیدواریم که خواندن این مقاله برای این دسته از عزیزان جالب باشد.
09128307939 09177755652 09391931323


مطالب مشابه


فروش برند

فروش برند مارلون marlon
فروش برند هنرپیشه
فروش برند MOONSHAINE
فروش برند مواد غذایی CANVA
برند پینادو | فروش برند آماده مواد غذایی
فروش برند خوش رخ
معرفی چند برند مواد غذایی آماده فروش
فروش برند دوگتا
فروش برند آماده جرمیل JERMIL
فروش برند بگ رکس Begrex
2018-2020 © تمامی حقوق این وب‌سایت برای میهن برند محفوظ است.
انصراف
جهت دریافت برند های آماده